Novosti

Agrokorova maloprodaja najveća maloprodaja u Adria regiji

Agrokorova maloprodaja tj. Konzum i Idea su, s 2,67 milijardi eura konsolidiranih prihoda od prodaje, najveća maloprodajna grupa u Adria regiji u 2009. godini, objavio je Deloitte u svojoj regionalnoj analizi sektora maloprodaje u 2009. godini.

Radi se o plasmanu na temelju rezultata poslovanja koje su tijekom 2009. postigli Konzum u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, Tisak, srpska Idea i bosanski TPDC. Konzum slijedi grupa Mercator, s konsolidiranim regionalnim prihodima od 2,64 milijarde eura. Treći maloprodajni igrač u Adria regiji je srpski trgovački lanac Delta Maxi, s nešto preko milijardu eura regionalnih prihoda u 2009. godini. Konzum je, s nešto više od 1,54 milijardu eura prihoda od prodaje samo u Hrvatskoj, ujedno i najveći maloprodajni lanac u Hrvatskoj. Plodine i Metro Cash & Carry zauzeli su drugo i treće mjesto na listi najvećih u Hrvatskoj, a zatim slijede Mercator – H i Kaufland. Osim vodeće pozicije u Hrvatskoj, koju je zauzeo s obzirom na prihode od prodaje ostvarene tijekom 2009., Konzum je, s 220.281 metara kvadratnih prodajne površine i svoje 682 trgovine, i po tim kriterijima vodeći na hrvatskom tržištu. S obzirom na maloprodajnu površinu i broj trgovina u Hrvatskoj, iza Konzuma slijede Mercator-H i Plodine."Vrijednost maloprodajnog indeksa koji se često koristi kao indikator povjerenja potrošača prvi put je nakon duljeg perioda u pozitivnom području je od srpnja 2010.", ističe Slaven Ćurić, manager u Deloitteu.Vlasnička struktura najvećih trgovačkih lanaca je otkriva da Polovica trgovačkih lanaca na Top 10 listi Adria regije je u vlasništvu tvrtki koje dolaze iz neke od država iz ove regije, a nakon preuzimanja trgovina Emmezete u Hrvatskoj od strane Spara, druga polovica je u njemačkom ili austrijskom vlasništvu.Davor Tolić, Research Manager u Ipsos Pulsu, istaknuo je trend povećavanja udjela prometa u maloprodaji koji otpada na supermarkete, na štetu malih trgovina u gradskim kvartovima, u kojima su kupci u prošlosti uobičajeno dnevno kupovali osnovne prehrambene namirnice. "Svega 13posto građana Hrvatske obavlja dnevnu kupnju (do 200 kuna) u kvartovskim, malim trgovinama, dok gotovo 22 posto građana kupuje u Konzumu. Velike tjedne nabave hrane 24 posto građana najčešće obavlja u Konzumu, dok 15 posto ispitanika ovog istraživanja, hranu u iznosu većem od 200 kuna kupuje u Kauflandu", naglašava Tolić.

"Pojavom diskontnih trgovaca dodatno se ubrzao trend polarizacije kupaca. Raste broj potrošača kojima je cijena najvažniji kriterij prilikom odabira proizvoda ili mjesta kupnje i oni se jasno diferenciraju od kupaca koji traže proizvode iz višeg cjenovnog razreda. Trend polarizacije je prepoznat i kod najvećih maloprodajnih lanaca u regiji. Tako je Mercator nedavno u Hrvatskoj predstavio nove prodavaonice Getro-a koje ciljaju na kupce slabije kupovne moći, dok unutar grupe Delta Maxi posluje Tempo. S druge strane, Konzum je polarizaciji drugačije pristupio, pa je uveo više različitih trgovačkih marki (K+, Rial, Standard)", napominje Slaven Ćurić, menadžer u Deloitteu."U Hrvatskoj oko 39 posto potrošača kupuje trgovačke robne marke, a više od polovice (57 posto) smatra da su one jednako kvalitetne kao i brandovi poznatih proizvođača. Međutim čak 39 posto ispitanika vjeruje da su proizvodi koji se prodaju pod trgovačkim markama lošiji" ističe Davor Tolić. Prema istraživanju Ipsos Pulsa, najpopularnije trgovačke marke koje se mogu naći u hrvatskim trgovačkim lancima su K-Plus, Clever, Standard, Rial i Mercator, pri čemu Konzumova trgovačka marka K-Plus uživa najveću popularnost među potrošačima u Hrvatskoj.Većina najvećih maloprodajnih grupa u Adria regiji nije uvela internet trgovinu u svoje poslovanje. Čak i trgovački lanci koje prodaju preko interneta, nemaju takav oblik prodaje rasprostranjen na svim tržištima na kojima su prisutne. Tako se na primjer online može kupovati u Konzumu, ali samo u Hrvatskoj i BiH, ili u Mercatoru, ali samo u Sloveniji i Hrvatskoj. Slično, programe lojalnosti ima samo polovica najvećih grupa u regiji. Mercator (s milijun i pol korisnika kartica), Konzum, Tuš, Metro CC i Billa imaju najrazvijenije programe lojalnosti.